Uppdaterad: 2025-10-15
Mycket at informationen är från 2025 och kan komma att ändras:
Övergripande
- Åldersgräns: 18 år i 24 – timmarsklassen (Undantag kan göras efter målsmans godkännande).
- Mixade lag om 2-4 personer utgör tävlingsklass i den långa klassen.
- Rena herr- och damlag är tillåtna men deltar i motionsklass.
- I den korta klassen finns enbart motionsklass, 2-4 personer, valfri könssammansättning.
- Maxtid 26 timmar eller 13 timmar (kan komma att ändras).
- GPS-klocka är tillåtet att bära men ej tillåtet för navigering. Stäng av kartfunktionen!
- Mobiltelefon är tillåtet för att ringa nödvändiga samtal och ta bilder, ej för navigering eller till att skaffa sig andra fördelar i tävlingen. Se till att ni har ljud på om tävlingsledningen behöver kontakta er.
- Alla deltagare i ett lag måste vara maximalt 100 meter isär under hela tävlingen.
- Vid checkpoints behöver hela laget befinna sig inom 10 meter.
- Checkpointsen ska tas i nummerordning om inget annat anges i roadbooken.
- Det är tillåtet att handla förnödenheter i butiker.
- Trafikregler ska följas.
- Beskrivning av transition areas (TA), etapper (E) och checkpoints (CP):
- Transition Areas (TA) är platser där laget byter från en disciplin till en annan.
- Etapper (E) är en sträcka/bana mellan start till TA1, mellan två TA eller från sista TA till mål.
- Checkpoints (CP) är helt enkelt kontroller som ska tas, i rätt ordning, utefter banan.
- Givetvis är det totalt förbjudet att skräpa ner. Ta med ert eget skräp och släng det i soptunnor.
- Vi uppskattar inte om ni klagar på våra volontärer utmed banan. Klagomål kommer man med till tävlingsledarna Rickard eller Lasse.
- Nummervästarna ska sitta utanpå flytvästen så att den syns när ni paddlar. Däremot kan den sitta innanför ryggsäcken på löp- och cykelsträckorna.
- På kajaksträckorna ska ni paddla till kontrollerna (kan komma att ändras).
- Max 2 personer per kajak. Kör ni med Canadensare får vara upp till 3 personer.
- Nummervästen och gps-trackern ska lämnas tillbaka efter avslutat lopp.
- Viktigt att ni anmäler er till ansvarig arrangör vid respektive TA, så att vi kan pricka av att ni kommit.
Banor och kartor
Lagen får prologkartorna i startögonblicket och resterande kartor direkt efter prologen/sträcka 1. I roadbooken, som fås vid incheckningen innan tävlingen, finns en checkpointdefinition så att det ska bli lättare att förstå var varje checkpoint (CP) är placerad. Roadbooken ska tas med ut på tävlingen, och behöver vattensäkras av er med medtagen plastficka. Utmed banan finns även inställelsetider för att alla lag ska hinna i mål innan maxgränsen på 13 respektive 26 timmar. Är man för sen vid en Transition Area (TA) så ska laget, på eget bevåg, välja att enbart ta checkpoints som är listade som Prio 1 (tidigare short coure-alternativ). Kommer man till nästa TA innan nästa inställelsetid, så får laget fortsätta på den ordinarie banan.
Självklart ska svenska lagar följas. Det är förbjudet att beträda odlad mark (på bra och nya orienteringskartor visas odlad mark som gula fält med svarta prickar observera att det kanske inte alltid är utritat på våra kartor), trädgårdar, vissa stora bilvägar och liknande. Vissa vägar har vi kryssat över med röda X och de vägarna får ni passera men inte färdas längst med. Vissa stigar som inte finns med i verkligheten har vi valt att markera som förbjudet område så att ni inte väljer det alternativet i tron om att det kommer gå snabbt. Områden som är tydligt markerade med röda X får inte beträdas. Vänligen respektera detta. Här finns information från Svenska orienteringsförbundet också.

Exempel på förbjudet område och förbjuden väg att färdas längst med.
Banalternativ och prio 1 & 2 (NYHET INFÖR 2026)
Likt tidigare år så kallar vi det för full course (FC) om man tar samtliga checkpoints, och short course om man inte gör det. Det gäller att hinna till inställelsetiden, som står i roadbooken, för att få gå ut på full course. Annars behöver lagen välja bort checkpoints eller helt skippa hela etappen.
Nyheten för 2026 är att alla checkpoints (CP) är indelade i Prio 1 och 2. Där alla CP som tillhör short course klassas som Prio 1, medan övriga CP, ofta de som är längst bort eller svårast, räknas som Prio 2. Med andra ord, kommer ni för sent till inställelsetiden så får ni inte plocka några checkpoints som är markerade med Prio 2.
Lagen ska ta så många checkpoints som möjligt och alla checkpoints ska tas i ordningsföljd (du får aldrig ta en CP med högre siffra innan en med lägre, oavsett FC/SC, däremot är det valfritt att hoppa över checkpoints, både från FC/SC. (Med andra ord får ni stämpla i ordningsföljden CP 1,2,3,5,6 men inte 5,1,3,2,6).
Lagen får nu själva fundera på hur många CP av prio 1 respektive 2 de tror de hinner ta för att hinna ta sig till nästa etapp/transition area (TA) i tid. Kom ihåg att det alltid är bättre att ta minst en CP per etapp än att inte göra det.
Som sagt så kommer vi att ha inställelsetider för short course, hinner ni inte innan tiden så får laget endast ta checkpoints markerade i roadbooken med prio 1. På många etapper finns även en inställelsetid kallad “skip”, vilket innebär att ni tyvärr inte får ta någon checkpoint på den sträckan, om ni kommer efter den inställelsetiden. På detta vis hoppas vi att ni i lagen får lite mer frihet kring vilka etapper ni vill prioritera, ni väljer nu själva om ni vill ta några färre löpkontroller för att hinna i tid till att ta samtliga checkpoints på kajaksträckan, tillexempel.
Med andra ord är det mer valfritt i år hur många checkpoints man väljer att ta per etapp. Allt detta kommer framgå tydligt i roadbooken för varje etapp. Under 2025 så klarade omkring 25-30% av lagen full course, dvs att de tog samtliga checkpoints på hela banan, och vi hoppas att det blir något liknande under 2026.
Resultatlista
En resultatlista skapas utifrån följande punkter:
- Antal etapper med minst 1 stämplad CP.
- Antal Prio 1 CP totalt.
- Antal Prio 2 CP totalt.
- Flest CP i rad från start.
- Snabbast tid.
Hamnar två lag på exakt samma antal Prio 1 och Prio 2 checkpoints, och har tagit lika många CP i rad från start innan de missade en CP, så är det laget som kommer först i mål som vinner. Precis som tidigare år så kommer flera lag, förmodligen, att ta samtliga checkpoints.
Observera att i långa klassen kommer det bli två resultatlistor, en för tävlingsklass (minst en av vardera kön per lag) och en totallista för samtliga lag. I den korta klassen tävlar samtliga lag i motionsklass.
Checkpoints och stämpling
Mellan varje transition area kommer det finnas ett gäng checkpoints. Dessa ska ta i rätt ordning. Varje etapps checkpoints startar på 1. Det vill säga att den första etappens checkpoints heter E1-1, E1-2, E1-3 och så vidare, den andra etappens checkpoints heter E2-1, E2-2, E2-3 och så vidare. Då ni kommer att ha flera kartor och ofta flera etapper på samma kartor är det viktigt att ni tar kontrollerna i rätt ordning. Observera att om man råkar komma till exempelvis E4-4 före E4-3, behöver ni vända tillbaka till E4-3 och sedan återigen passera och stämpla vid E4-4 (annars kommer ni inte få räkna E4-4).
Vi kommer ha traditionella stiftklämmor vid samtliga kontroller förutom vid prologen. Se till att vid stiftklämmorna stämpla försiktigt och noga så att stämplingen görs i rutan för rätt kontroll. Det blir så mycket enklare för oss att läsa sen. För prologen behöver ni ta med en permanent penna med smal spets så att det är enkelt att skriva och läsa (INTE ÖVERSTRYKTNIGSPENNOR). Låt färgen lufttorka en stund så att ni minimerar kladd! Lägg sedan stämpelkortet i en medtagen plastficka för att undvika fuktskador.
Tänk på att om vi inte kan utläsa vad det står eller vad som stämplats så kommer inte den kontrollen räknas. Ni kommer att få flera olika stämpelkort så var noga med att ni väljer rätt stämpelkort och att ni skriver eller stämplar i rätt ruta. Varje stämpelkort har ett par reservrutor (R1, R2 osv). Stämpla där om det blev fel i den ordinarie rutan, skriv gärna bredvid viken CP som reservrutan avser. Vid vissa TA ska ni lämna in dessa stämpelkort till funktionärer.
Med andra ord är det jätteviktigt att ni har vattenfasta, spetsiga pennor och plastfickor med ute på banan som ni kan skriva med.

Exempel på stämpelkort från 2024.
Stämpelkort 4 av 5 för 24-timmarsklassen. Det står tydligt när stämpelkortet ska lämnas in (för att arrangören ska kunna rätta under tävlingens gång, så att en resultatlista kan publiceras snabbare). Detta stämpelkort gäller för Etapp 7 och 9. Sedan tillkommer 10 stycken reservrutor om ni skulle kladda eller göra fel i de vanliga rutorna. Observera att Sportident inte kommer användas under SAR2025.
Straffskala
Avhoppare i laget – 30/90 min (korta-/långa klasen) (Minst en herr och en dam måste gå i mål för att laget ska räknas in i tävlingsklass.)
Varit på förbjudet område – 30/45/60 min
I mål efter tidsbegränsningen – 60 min/diskvalificerad
Varit för långt ifrån varandra under banan – 15/30/45 min
Varit för långt ifrån varandra vid CP – 15/30/45 min
Saknar obligatorisk material – 30/45/60 min
Glömd/borttappad tracker – 30 min vid en sträcka, 60 min vid flera sträckor
Exakt strafftid fastslås av tävlingsledare. Straffen sitts av vid TA 1 inför den sista sträckan, om laget tillhör en tätstrid, annars läggs tiden på i efterhand. Lagen får äta och byta om under strafftiden, men inte fixa eller förbereda med annan utrustning.
Obligatorisk utrustning
- All obligatorisk utrustning måste medtas under hela tävlingen eller under hela den disciplinen där den är obligatorisk.
- Cykel och hjälm får lämnas vid behov en bit bort för att för att springa och stämpla vid CP.
- Kajak, paddel och flytväst får lämnas vid behov för att stämpla vid CP.
- Obligatorisk utrustning behöver tas med fram till minst 10 meter ifrån checkpointen (gäller ej kajak, cykel och hjälm). Med andra ord får ni inte lämna er ryggsäck full med obligatorisk utrustning vid cykeln och sen springa sista biten till checkpointen.
- Därmed är det smart att ha obligatorisk utrustning i en ryggsäck och inte i cykelväska.
Avbrutet äventyr
Om en person i laget bryter tävlingen, men övriga i laget vill fortsätta mot mål får laget 30 minuters tilläggstid i korta klassen och 90 minuter i långa. Laget får sitta av straffet vid TA 1 inför den sista sträckan. Minst två personer i laget behöver ta sig i mål för att få ett resultat, och minst en av varje kön för att få resultat i tävlingsklass. Kontakta tävlingsledningen om en person eller hela laget väljer att avbryta tävlingen.
Observera att vi är ett litet arrangörsteam, så det är inte säkert att vi har möjlighet att skjutsa tillbaka den eller de som avbryter tävlingen till målet.
Utomstående hjälp
Det är tillåtet för de tävlande att ta hjälp av andra privatpersoner utmed banan men det får inte vara vänner och bekanta, varken vid TA eller längst med banan. Med andra ord kan lagen stanna till vid en affär för att köpa förnödenheter, en cykelverkstad för att få hjälp med cyklarna eller fråga en villaägare om ni får ta vatten. Observera att GPS-hjälp aldrig är ett tillåtet hjälpmedel. Vänner får gärna vara med och heja och ge feedback kring avstånd till andra lag, men ingen planerad hjälp är tillåten.
Övrigt
All tävlan sker på egen risk. Respektera de andra tävlande, medtrafikanterna och svenska lagar. Ni som tävlar har ett eget ansvar att ha en försäkring som täcker eventuella olycksfall. Ni ska också kunna simma minst 200 meter. Ni godkänner också att vi lägger upp bilder och filmer på er i marknadsföringssyfte. Arrangören tillhandahålle GPS-tracker och nummerväst. Borttappad tracker eller väst debiteras med 800 kr.