Småland Adventure Race

Nya regler kring short course inför 2026

Tidigare år så har vi haft två fasta banor, en full course och en short course per etapp. Det har funkat riktigt bra ibland men det har också blivit stökigt för vissa lag. Därför har vi till nästa tävling valt att göra justeringar i hur vi räknar.

Likt tidigare år så kallar vi det för full course (FC) om man tar samtliga checkpoints (CP), och short course om man inte gör det. Precis som tidigare så gäller det att hinna till inställelsetiden, som står i roadbooken, för att få gå ut på full course. Annars behöver lagen välja bort checkpoints eller helt skippa hela etappen.

Nyheten för 2026 är att alla checkpoints (CP) är indelade i Prio 1 och 2. Där alla CP som tillhör short course klassas som Prio 1, medan övriga CP, ofta de som är längst bort eller svårast, räknas som Prio 2. Med andra ord, kommer ni för sent till inställelsetiden så får ni inte plocka några checkpoints som är markerade med Prio 2.

Lagen ska ta så många checkpoints som möjligt och alla checkpoints ska tas i ordningsföljd (du får aldrig ta en CP med högre siffra innan en med lägre, oavsett FC/SC, däremot är det valfritt att hoppa över checkpoints, både från FC/SC. (Med andra ord får ni stämpla i ordningsföljden CP 1,2,3,5,6 men inte 5,1,3,2,6). 

Lagen får nu själva fundera på hur många checkpoints av prio 1 respektive 2 de tror de hinner ta för att hinna ta sig till nästa etapp/transition area (TA) i tid. Kom ihåg att det alltid är bättre att ta minst en CP per etapp än att inte göra det. 

Som sagt så kommer vi att ha inställelsetider för short course, hinner ni inte innan tiden så får laget endast ta checkpoints markerade i roadbooken med prio 1. På många etapper finns även en inställelsetid kallad “skip”, vilket innebär att ni tyvärr inte får ta någon checkpoint på den sträckan, om ni kommer efter den inställelsetiden. På detta vis hoppas vi att ni i lagen får lite mer frihet kring vilka etapper ni vill prioritera, ni väljer nu själva om ni vill ta några färre löpkontroller för att hinna i tid till att ta samtliga checkpoints på kajaksträckan, tillexempel.

Med andra ord är det mer valfritt i år hur många checkpoints man väljer att ta per etapp. Allt detta kommer framgå tydligt i roadbooken för varje etapp. Under 2025 så klarade omkring 25-30% av lagen full course, dvs att de tog samtliga checkpoints på hela banan, och vi hoppas att det blir något liknande under 2026.

Resultatlista

En resultatlista skapas utifrån följande punkter:

  • Antal etapper med minst 1 stämplad CP. 
  • Antal Prio 1 CP totalt.
  • Antal Prio 2 CP totalt.
  • Flest CP i rad från start.
  • Snabbast tid.

Hamnar två lag på exakt samma antal Prio 1 och Prio 2 checkpoints, och har tagit lika många CP i rad från start innan de missade en CP, så är det laget som kommer först i mål som vinner. Precis som tidigare år så kommer förmodligen flera lag att ta samtliga checkpoints.

Observera att i långa klassen kommer det bli två resultatlistor, en för tävlingsklass (minst en av vardera kön per lag) och en totallista för samtliga lag. I den korta klassen tävlar samtliga lag i motionsklass.

Anmäl er till 2026 års upplaga

Hej!
För tre år sedan kände jag (Rickard) och Lasse att det fanns på tok för få adventure race i Sverige och ville bidra till sporten genom att testa att arrangera en egen tävling. Vi hade tävlat en del, både i Sverige och Danmark och ville ta det bästa från de tävlingar vi varit på och göra något eget. Vi hade inga jätteförhoppningar i början men valde att satsa på att synas på sociala medier för att se om folk ville komma och testa vår tävling. Första året kom 97 deltagare (+ 10-talet funktionärer) vilket var typ dubbelt så många som vi vågat hoppats på inför. Vi var nya i kostymen men gjorde allt vi kunde för att det skulle bli en så bra tävling som möjligt. Vi försökte levla upp lite till 2025 års tävling. Då kom 175 personer (+16 funktionärer) vilket var ungefär så många som vi hade plats för. Otroligt!

Vi har haft två fantastiska år hittills och verkligen känt att ni deltagare gillar vår tävling. Den 30-31 maj 2026 är det dags för tredje upplagan av SAR, och jag känner att vi har tagit ytterligare steg. Vi har en ny, mer strukturerad grupp tävlingsansvariga, vi har lärt oss av de misstag vi gjorde under de två första åren och dessutom tror vi att vi har hittat den perfekta tävlingsplatsen för Adventure Race. Banorna håller på att läggas i detta nu, men vi misstänker starkt att ”wow-faktorn” blir högre i år!

Vi erbjuder just nu ett rabatterat pris om ni anmäler er fram till och med 31 oktober. I november kommer vi att gå ut med platsen för årets tävlingsarena. Då kommer ni även ha möjlighet till att boka boende. Precis som tidigare år kör vi start på lördag morgon.

All nödvändig information finns på vår webbplats.

Se gärna till att följa oss på Instagram där vi lägger ut information om tävlingen mest hela tiden (och för att vara ärlig, det är jävligt mycket enklare att få sponsorer till tävlingen om man har en stor följarskala).

Klicka i att du kommer på vårat facebookevenemang.

Och om ni inte minns glädjen från tidigare år? Kolla in filmerna:
2024
2025

En månad kvar

Idag är det bara en månad kvar innan startskottet går av Småland Adventure Race! Tävlingsledningen är väldigt taggade och ska i helgen samlas för att göra de sista banjusteringarna. Nu kommer det gå fort så ha koll på hemsidan, mailen och Instagram för att hänga med och få all den senaste informationen! Följ både Småland Adventure Race och Deuter Adventure Team på Instagram för att ta del av sneak peaks från helgens banrek.

Det blir en betydligt större tävling i år än i fjol. I dagsläget är vi 25 lag i långa klassen, 35 i korta och 2 i Run & Bike. Totalt 187 deltagare. Då vi satte ett maxtak på 200 personer har vi med andra ord fortfarande plats för ett par lag till. För att jämföra var vi i fjol 21 lag i långa klassen och 13 lag i korta, totalt 97 deltagare. 

Lasse har spelat in en film där han går igenom ett och annat. Till exempel vilken typ av kontroll vi kommer att använda oss av under tävlingen. Se filmen!

Skriv till oss så fort som möjligt ni vet om att ni vill göra justeringar inom ert lag. Då vi ska beställa västar vill vi inte beställa för många, så har ni avhopp så meddela det direkt!

Tilläggstjänster

Samtliga tilläggstjänster går att köpa på vår webbplats. 

På grund av flytt mellan klasserna har vi idag två stycken K2 kvar i den långa klassen. Först till kvarn. Boka dem på hemsidan för 800kr styck om ni inte vill släpa med er en egen kajak. 

Sista dagen att beställa nummervästar, med plats för era namn plus lagnamn, som ni får behålla efter tävlingen är nu på söndag den 27 april. Västarna säljs för självkostnadspris på 300 kr styck. Det är helt okej att inte alla i laget beställer. Beställ på hemsidan.  

För er som är sugna på en extra uppsättning kartor så behöver de beställas senast 4 maj. Efter detta skrivs alla kartor och roadbooks ut!

Bara 20 platser kvar

För att säkerställa ett topparrangemang har vi beslutat att sätta ett maxtak på 200 deltagare. I skrivande stund är ni 180 stycken vilket innebär att vi endast har plats för ytterligare 20(!) deltagare! Med andra ord kan vi ta in mellan 5-10 ytterligare lag.

I vanlig ordning tillämpas först till kvarn 💨

Köp en extra uppsättning kartor

Vi har fått många frågor från lag som vill ha två uppsättningar kartor, för att två personer inom laget ska kunna navigera samtidigt. Nu kan vi tillgodose denna önskan men av ekonomiska själ behöver vi ta ut en kostnad för detta. För 250 kronor kommer ni få samtliga kartor i dubbla uppsättningar.

Beställ på sidan tilläggstjänster. Det är en ny sida där ni kan köpa nummerväst, boka hyrkajak och köpa en extra uppsättning kartor.

Snart slut på kajaker att hyra!

Det finns fortfarande ett par kajaker kvar att hyra för de som behöver, men det börjar bli bråttom! I den långa klassen har vi 4 stycken dubbelkajaker och 6 stycken singelkajaker. I den korta klassen finns det inga dubbelkajaker kvar, men fyra stycken singelkajaker. Använd formuläret för att boka kajaker.

Preliminärt tidsprogram

Vi har nu gjort ett preliminärt tidsprogram. Observera att ni kommer behöva lämna av kajakerna på anvisad plats innan tävlingen. Ha det i beräkningen när ni planerar resan till tävlingen. Ni kommer bli varse om adressen till kajakavlämningsplatsen i god tid före tävlingen, men räkna med att ni behöver drygt 30 minuter extra resväg till Ödevata Gårdshotell.

Fredag:
● Möjlighet för inlämning av kajaker (ta med lås, ingen övervakning på natten).
● Grillkväll.

Lördag:
07:00 – 08:30 – Inlämning av kajaker på anvisad plats.
08:00 – 09:30 – Incheckning (uthämtning av tracker, stämpelkort, nummerväst och roadbook)
09:40 – Gemensam genomgång
10:00 – Tävlingen startar
20:00 – 23:00 Målgång korta klassen
23:15 Prisutdelning

Söndag:
08:00 – 12:00 Målgång långa klassen
12:15 Prisutdelning

Boende ännu ledigt för korta klassen

Den korta banan stänger klockan 23:00 på lördagskvällen, och efter målgång serveras mat. Det finns risk att det blir en sen kväll då det även vankas dusch och prisutdelning. Missa inte chansen att sova direkt på tävlingscentrum i anslutning till målet. Ödevata Gårdshotell har ett par rum lediga under natten till söndag. På söndag morgon kan ni äta en god frukost innan ni hejar på långa klassen som går i mål!

Foto: odevatagardshotell.se